Bilar från 50-talet

Typiska egenskaper för bilar från 50-talet är en graciös och lite tillgjord design, som får bilarna att se snabba ut. De är ofta målade i två lacker, till exempel röd och vit eller mörkblå och ljusblå. Olika typer av vindrutor återfinns, antingen i en märkbart böjd form eller en helt platt delad vindruta.

Dekor i krom

Dekor i krom på backspegel, handtag och avgasrör hör till vanligheten på bilar från 50 talet. Det används för att göra stålet hårt och har en spegelliknande effekt, vilket ger intrycket av en lyxig dekoration. När det anordnas bilträffar med gamla bilar har man kunnat läsa i tidningen att “krom tar över gatorna”.

Fenor och raketinspirerade bakljus

Det amerikanska bilmärket Cadillac kan inte ha gått obemärkt förbi någon. Prislappen för en gammal Cadillac är ofta högre än dagens bilar. Årsmodellerna från 50 talet har en stor popularitet och är många bilsamlares dröm, kanske inte minst bland raggare. Dessa bilar har gjort sig ett namn genom sina fenor och raketinspirerade bakljus.

Den svenska folkbilen

Den mest ägda bilen på 50 talet i Sverige var en svart Volvo PV 444. Introduktionspriset var då 4800 kr. Den betraktas än idag som den svenska folkbilen, och har banat väg för Volvos stora framgång som biltillverkare. Volvo PV 444 har ofta en färgmatchning av gult och grönt eller grått och blått på inredningen. Under de första åren tillverkades bilarna med en startknapp, men från 1950 lanserades de med tändningsnyckel.